Condiția pregătirii profesionale pentru înființarea unei PFA

Citeam în zf.ro despre problemele care pot apărea la înființarea unei PFA. Dau peste o afirmație suficient de categorică (și greșită!) pentru a scrie un comentariu: „Fără o calificare într-un anumit domeniu (dovedită prin acte de studii sau certificate profesionale) nu puteți deveni PFA”.

Am mai întâlnit astfel de ziceri nedovedite (a se citi: ex burtam), bazate mai mult pe bunul-simț al fiecăruia decât pe litera legii. De altfel, și atunci când m-am înregistrat ca PFA în IT (prin 2008 – consultanță în informatică) a trebuit să produc o hârtie care să ateste o experiență sau calificare în domeniu (ca studii având liceul la profilul filologie și facultatea de drept; ambele nu tocmai legate de informatică…). Cei de la registrul comerțului s-au mulțumit cu dovada că am fost instructor ECDL și titular al respectivului certificat.

se practică solicitarea unor documente care să ateste pregătirea profesională la înființarea PFA e de necontestat. Însă cât de conformă legii este o asemenea practică?

OUG 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale prevede că:

Articolul 3
(1) În temeiul dreptului la liberă inițiativă, al dreptului la liberă asociere și al dreptului de stabilire, orice persoană fizică, cetățean român sau cetățean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spațiului Economic European, poate desfășura activități economice pe teritoriul României, în condițiile prevăzute de lege.
(2) Activitățile economice pot fi desfășurate în toate domeniile, meseriile, ocupațiile sau profesiile pe care legea nu le interzice în mod expres pentru libera inițiativă.
(3) Prezenta ordonanță de urgență se aplică pentru activitățile prevăzute de Codul CAEN a căror desfășurare în una dintre formele prevăzute de art. 4 nu este reglementată exclusiv potrivit unei legi speciale.

Articolul 8
(3) În cazul în care, potrivit unor prevederi legale speciale, pentru anumite activități economice este necesară îndeplinirea unor condiții de pregătire profesională și/sau de atestare a pregătirii profesionale, persoanele prevăzute la art. 4 trebuie să facă dovada îndeplinirii acestora.

ANEXĂ
1. Documentația de susținere a cererii de înregistrare în registrul comerțului și de autorizare a funcționării PFA
1.4. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale
1.5. Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă experiența profesională, dacă este cazul

Textul legal indică necesitatea documentelor privind pregătirea/experiența profesională numai dacă există prevederi legale speciale. A contrario, dacă nu există legi speciale privind atestarea pregătirii profesionale, nu este necesară probarea ei la înființarea unei PFA. În practică, din nefericire, „dacă este cazul” a devenit regula. La această interpretare și, implicit, la sporirea formalităților pur birocratice contribuie din plin și părerile nefondate de tipul celei citate mai sus.

Ce-i de făcut?
Dacă aveți de înființat o PFA într-un domeniu pentru care nu există reglementări legale speciale și vi se cer totuși documente care să ateste pregătirea sau experiența profesională, arătați-le funcționarilor ce prevede legea. În caz de refuz, faceți plângere la judecătorie împotriva rezoluției directorului oficiului registrului comerțului (v. articolul 12 din OUG 44/2008) în termen de 15 zile de la pronunțarea sau comunicarea rezoluției.

În concret, presupunând că ați vrea să vă autorizați ca PFA în activități generale de curățenie a clădirilor (CAEN 8121) sau în activități de întreținere peisagistică (CAEN 8130). Nefiind (după cunoștința autorului) nicio lege specială care să reglementeze condițiile de desfășurare a acestor activități, nu este necesar să atestați la registrul comerțului pregătirea sau experiența profesională în aceste domenii. Oricât de ciudat ar părea, același lucru este valabil și pentru activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client) (CAEN 6201) sau coafură și alte activități de înfrumusețare (CAEN 9602).
Însă, dacă doriți să deveniți PFA ca detectiv particular (CAEN 8030 – activități de investigații) va trebui să îndepliniți mai întâi cerințele legii speciale (Legea 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular); dacă doriți să deveniți PFA ca taximetrist independent (CAEN 4932 – transporturi cu taxiuri) va trebui să îndepliniți și cerințele de atestare din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere – la fel în cazul altor profesii reglementate, mai puțin cele pentru care legea prevede forme specifice de exercitare, distincte de cele din OUG 44/2008 (ex. cabinet individual de avocat, birou individual de arhitect etc.).

Referințe utile

12 gânduri despre „Condiția pregătirii profesionale pentru înființarea unei PFA

  1. LuxDesign28 spune:

    Da si eu am terminat un liceu „teoretic” dar la profil industrial.
    Oricum nu avea nimic cu domeniul IT, am fost nevoit sa fac o scoala in domeniu si sa obtin o diploma pentru a putea sa fiu autorizat. Intr-un fel mi se pare in regula sa-ti ceara aceasta diploma. Dar pe de alta parte se presupune ca daca vrei sa practici o meserie, cel putin ca PFA inseamna ca si stii in ce o sa intrii. Ca totusi o sa ai de platit niste impozite… Si daca nu lucrezi si nu ai clienti nu ai cum sa le platesti.

  2. Captain Morgan spune:

    @luxdesign. nu, nu mi se pare normal sa iti ceara o diploma cu exceptia unor cazuri speciale. pentru IT chiar nu vad de ce. Ce-ar fi fost ca lui Bill Gates sau Steve Jobs sa ii fi cerut statul american o diploma? Daca la vine tine un zugraf te intereseasza ce diploma are?

  3. Olivera spune:

    Este singurul post pe care l-am gasit pe internet care spune ca nu ai nevoie de pregatire profesionala pentru PFA (exclusiv profesii reglementate special) si pe buna dreptate asa zice legea. Am insa si eu o intrebare legata de infiintare PFA traducator NEautorizat de MJ. Conform HG 1921/2004 doar traducatorul autorizat de Ministerul Justitiei este profesie reglementata special. In concluzie un traducator specializat (tehnic) se poate autoriza ca PFA pe cod CAEN 7430 (Activitati de traducere scrisa si orala) fara a prezenta documente care atesta pregatirea profesionala.
    Am dreptate?

  4. Alin spune:

    Denumirea „traducător autorizat” e cumva înșelătoare pentru că de fapt se referă la traducătorul/interpretul specializat în domeniul juridic ale cărui servicii sunt prestate pentru o instituții sau persoane cu activitate în acest domeniu (Legea nr. 178/1997 privește numai această categorie de traducători, restul nu au nicio reglementare specială). Iar dacă alăturăm noțiunile de „traducător autorizat” și „persoană fizică autorizată”, riscul de confuzie apare imediat. Am mai scris despre traducători și aici.

    Pentru traducătorul PFA nu există nicio prevedere legală care să impună prezentarea actelor care să ateste pregătirea profesională (care ar fi acele acte? e de ajuns o diplomă de bacalaureat a unui absolvent de filologie/limbi străine? e nevoie musai de o diplomă de licență/master a unui absolvent de litere, specializarea traducere și interpretare? poate fi folosit un certificat de tip Cambridge etc.? apoi, în lipsa reglementării, cine decide? funcționarul de la Registrul Comerțului? are pregătirea pentru asta sau doar trebuie să „completeze” și el dosarul cu niște hârtii?).

    Deci, da, aveți dreptate: în lipsa unei norme clare care să impună o anume pregătire pentru traducător, dreptul lui de a exercita o activitate profesională autorizată, pe riscul său și cu îndeplinirea obligațiilor fiscale, nu poate fi îngrădit.

  5. Radu Gheorghe spune:

    Va multumesc mult pentru acest articol! Am fost intr-o situatie similara, si mi-au amanat dosarul pt codul CAEN 6202 (consultant in IT), pentru ca nu am facut facultate „in domeniu”. Pana la urma, 5 drumuri la ONRC mai tarziu am primit aprobarea pt CAEN 6203 (management al sistemelor de calcul). Dar nu as fi insistat daca nu a fi fost acest post al dumneavoastra 🙂

    Mai multe detalii despre cum au decurs lucrurile pentru mine gasiti aici:
    http://www.pfa.whd.ro/forum/viewtopic.php?pid=19404

  6. Alin spune:

    Mă bucur să aud asta 🙂

  7. Butar Gianina spune:

    Felicitari pentru postare! Am citit si rascitit articolul si ma voi inarma cu multa rabdare pentru ca vreau sa schimb domeniul principal de activitate de la PFA (vreau sa decorez sali de evenimente) si mi-au spus ca imi trebuie calificare…ce calificare nu stiau nici ei. Acum sa vedem care pe care!

  8. simona spune:

    Excelent articolul. De altfel nu am inteles niciodata de ce, atunci cand vrei sa infiintezi un SRL, nu ai nevoie de nici o dovada a pregatirii profesionale oricare ar fi codul CAEN, dar cand vrei sa fii PFA pe aceleasi coduri CAEN, ti se cere dovada calificarii ?! Sa zicem ca la un SRL ai putea sa angajezi pe cineva calificat sa presteze activitatea respectiva, dar nici acolo nu te obliga legea sa ceri vreo dovada a calificarii angajatilor, decat in cazurile speciale. Altfel (vanzator, coafeza, curatenie, suport IT etc) este la latitudinea patronului cum isi recruteaza personalul.
    E clar, nu e decat exces de zel in cazul PFA. Multumesc de articol !

  9. Maja spune:

    Buna, multumesc mult pentru articolul clar! Oare mai e actual sau s-a schimbat situatia intre timp? Eu acum 2 luni am vrut sa ma inregistrez ca PFA-traducator (NEautorizat) si mi-au cerut diploma romaneasca in acest domeniu. Am un MA in traduceri din Belgia si alta licenta in limbi straine din Germania, insa n-am vrut sa trec prin procesul complicat si scump de a-mi recunoaste diplomele in Romania. N-am depus cerere pentru PFA pana la urma, mi-au spus la registrul comertului ca ar fi bani aruncati din geam. Aveau dreptate sau ar trebui sa mai insist/sa fac o plangere daca e cazul? V-as fi foarte recunoscatoare daca puteti sa ma lamuriti.

  10. Alin spune:

    Ceea ce am scris rămâne valabil. Insistați, însă numai după ce vă faceți toate calculele (ce câștigați și ce puteți pierde). Eventual ca să mulțumiți birocrații de la ORC, depuneți și o traducere legalizată a diplomelor pe care le aveți. Calea plângerii în instanță este deschisă, cu atât mai mult cu cât rezoluția directorului ORC trebuie motivată (art. 11 alin. (4) din OUG nr. 44/2008). Să vedem ce motivare poate da pentru acele „dacă e cazul” de mai sus.
    Plângerea în instanță este scutită de taxă judiciară de timbru, dar probabil (nu e obligatoriu!) va trebui să plătiți onorariul unui avocat care să redacteze și să susțină plângerea.
    Procesul nu e o cale recomandabilă, mai ales în condițiile de la noi, dar poate fi și singura modalitate în care trebuie să vă apărați dreptul de a munci așa cum alegeți, fără piedicile puse arbitrar de funcționari.

Comentariile nu sunt permise.